#KNKSODKRYJ

Tanzania

Po raz pierwszy zobaczyłam Nayiomę na lotnisku w Dar es Salaam w Tanzanii. Właśnie wysiadła z Cessy 208. Kiedy stanęła obok mnie na płycie lotniska, zaskoczyły mnie w niej dwie rzeczy: to, że ma niewiele ponad 160 centymetrów wzrostu i taki lekki uścisk dłoni. Uległam stereotypowi, że jak już kobieta siada za sterami samolotu, to musi być silna, mocna i zdecydowana. Z czasem okazało się, że przy tym bardzo kobiecym wyglądzie Nayioma jest absolutnie pewna tego, co robi.

 

Samolot uchodzi za jeden z najbezpieczniejszych środków transportu. Może dlatego, że wymagania stawiane kandydatom na pilotów są bardzo rygorystyczne. Zaczynając od czegoś tak oczywistego, jak końskie zdrowie, stalowe nerwy, fotograficzna pamięć, po zdolność koncentracji, podzielność uwagi, poczucie równowagi akrobaty, doskonałą koordynację wzrokowo-ruchową. Niezbędna jest też spostrzegawczość i umiejętność logicznego myślenia, odporność na stres i presję.

 

Siostra Nayiomy, Olissa, która mieszka w Polsce, zdradziła mi, że kiedy Nayioma była dziewczynką, nie chciała bawić się lalkami, wolała zaglądać pod maskę samochodu i często majsterkowała z tatą. Gdy auto się zepsuło, pierwsza rwała się do naprawy. Jak widać, to zamiłowanie do techniki zostało jej do dziś. Rodzice, podobnie jak wielu innych na całym świecie, których córki wybierają zdecydowanie męskie zawody, mieli problem z zaakceptowaniem decyzji swojej latorośli.

 

Linie lotnicze, w których pracuje Nayioma - Regional Air, działają od ponad dekady. Startowały z jednym samolotem i jednym pilotem. Dziś firma zatrudnia 37 osób. Co ciekawe, stworzyła ją i zarządzała przez 7 lat najbardziej znana kobieta pilot w Afryce Wschodniej - Iris McCallum. Jej pracę i zaangażowanie docenili najbardziej wymagający klienci. Z tych linii korzystał nawet Bill Clinton, a jego pilotem była kobieta. W Regional Air zatrudnione są 3 kobiety na 10 pilotów ogółem. Statystycznie to naprawdę niezły wynik, mają w załodze 30 procent pań.

 

Mówi się, że Afryka to najpiękniejsze miejsce do latania i jednocześnie najlepszy nauczyciel. Nayioma twierdzi, że jak ktoś się nauczy latać w Afryce, to będzie w stanie poradzić sobie wszędzie. Tutaj średnio ląduje się i startuje co 20-40 minut, a o lotnisko często trzeba się wykłócać z dzikimi zwierzętami. I choć kobieta pilot to dla niektórych niecodzienny widok, paradoksalnie kobiet zatrudnionych jako pilotów jest we Wschodniej Afryce więcej niż w Europie.